Ærespris 2017 Dagny Busterud

Publisert av Claes Petersen den 07.11.22.

Dagny Busterud (79) har i mange år stått på for de eldre i Vang. Lions-klubben i Vang syntes det var på tide at hun ble hedret med ærespris.

- Det var ganske overraskende, sier hovedpersonen sjøl.

- Dette var veldig fortjent, sier Kjell Børresen i Vang Lions Club. Vi i har ikke delt ut denne prisen på noen år, men nå var det Dagnys tur, sier han. Børresen og Claes Petersen dukket opp på julelunsjen som U.L. våren arrangerte på Vårtun. Lunsjen er årsavslutningen på formiddagskaffen som arrangeres på Vårtun hver tredje tirsdag i måneden hele året gjennom.

Dermed traff de Dagny i hennes rette element. For det er Dagny som er ildsjelen fra formiddagskaffen. «Hun får prisen for sin store ståpåvilje for at mange eldre skal hygge seg og ha en god opplevelse i sin hverdag», heter det i begrunnelsen til Vang Lions club.

Dagny Busterud er ikke den som skryter av egen innsats.

- Du vet, vi bor oppe i åsen og det er ikke så mye å velge i, iallfall ikke hvis en ikke medlem eller knytta til politikk. Jeg har vært med i Våren og i arrangementer på Vårtun siden jeg var 15, men nå er det formiddagskaffen jeg synes er artig å drive med, sier Dagny som, sammen med medhjelpere, sørger for underholdning, kaffe og vafler for mellom 50 og 80 eldre på formiddagskaffen en tirsdag hver måned. Det har hun gjort i over 25 år!

Prisen er et diplom og 25.000 kroner som hun kan gi til et lag, en forening eller et formål. For Dagny var valget klart: Det måtte bli Våren og Vårtun!

Tidligere har John Østvang (Finsals venner), Odd Aspeli (Klukstuens venner, John Heggelund og Tone Wagenius (Høyvang samfunnshus) fått æresprisen.